Nem is sejted, milyen egyszerű, kis
lépésekkel lehet óriási változásokat elérni. De szerencsére a Szimpla
Kert igen! Liptay Orsolyával beszélgettem a Szimpla Kert
fenntarthatósággal kapcsolatos szemléletéről, víziójáról.
A Szimpla Kert mélyen hisz abban, hogy
elsősorban a nagyoknak kell példát mutatni, ezért tettek fontos
lépéseket a fenntarthatóság irányába, mely alapvetően sem idegen fogalom
számukra. Önmagukat nagyon zavarta a saját ökológiai lábnyomuk, ezért
az upcycling (ez egy újrahasznosítási eljárás, melynek során a fölöslegessé vált anyagot korábbi minőségében, de új formában hasznosítják újra)
és a minimal stílus jegyében megalkották saját, könnyen felismerhető
arculatukat. Hisznek abban, hogy a nagy számok törvénye alapján el lehet
érni, hogy mérvadóan csökkentsék az általuk okozott ökológiai
lábnyomot. Jelenleg a nehézséget az jelenti, hogy szisztematikus legyen a
koncepciójuk, hogy az adott indikátoroknak meg tudjanak felelni: a
hosszas nyitavatartás magas vendégszámot generál, ezek mellett sok
munkavállalóval bírnak, akikkel egységesen meg kell ismertetni a
fenntarthatóság filozófiáját és fontosságát.
Fotó: Szöllősi Mátyás |
Ha a vezetőség elkötelezett, a
változtatásokat egyszerűbben lehet eszközölni, de ebben partnerek a
konyhavezetők, pultosok is; így kezdték anno a műanyag evőeszközök és az
elviteles műanyag tárolók kivezetésével. A korábbi műanyag poharakat
iparilag komposztálható poharakkal helyettesítik, ám ezekhez is csak
akkor nyúlnak a pultosok, ha a vendégszám túlhaladja a mosogatás
kapacitását, mivel a használatban természetesen az üvegpoharak élveznek
prioritást. Mindenben a legjobbat igyekeznek megcélozni, emiatt minőségi
alapanyagokkal a vegetáriánus vendégek mellett a vegánokra is
gondolnak; gusztusos, finom fogásokkal kísérleteznek a menüválasztékban.
A helyi termelőkkel egy, mindkét félnek kedvező helyzetet teremtve
tudják tartani a kapcsolatot: beszállítóik egyben a vasárnapi Szimpla
Háztáji piac vásározói is. Mindig szempont számukra, hogy a lehető
legkevesebb teher legyen az érkező alapanyagok csomagolása, így észszerű
kompromisszumok révén valósul meg a szállítás. A piacon a lebomló
csomagolóanyagokat részesítik előnyben, e kapcsán volt egy intenzív
műanyagmentesítő kampányuk a PlantTogether segítségével, ahol jutalmakkal ösztönözték a résztvevőket a változások elérése érdekében.
Ami csak természetes: a hulladékot
szelektíven gyűjtik, a tisztítószerek fenntarthatóak, mosogatógéppel
érik el a gazdaságosabb működést, valamint szívószálat is csak kérésre
adnak. A jövőbeli tervek között az szerepel, hogy az egyszer használatos
poharakat végképp kivonják a vendéglátóegységből.
Fotó: Szöllősi Mátyás |
Annak a közegnek, aki a Szimpla Háztáji
piacra jár, fontosak a fent említett lépések, ám a Szimpla Kert
filozófiája ezek mellett arra is épül, hogy közösséget építsenek, és
programjai által elérjen a mentalitásuk olyan embereket is, akik
nyitottak az ökológiai lábnyomuk csökkentésére. A közösségépítő
programok színes palettája várja az ide látogatókat: részt lehet venni a
Zöld Szombatok keretében bringás/recycling és slow vásáron,
növény-örökbefogadáson és magbörzén, évszak szerinti ismeretterjesztő
előadásokon, ezeken felül önismereti discon, közösségi főzésen, vegán
workshopon, kutyás piacon (ahol menhelyeket is lehet támogatni), de
nyitott a tér csapatépítők és akár közgyűlések részére is.
Ez nem csak egy hely, ahova be lehet ülni. Ez a Szimpla Kert: példamutató, igényes, fenntartható, közösségépítő.
A cikket írta: Horváth Julcsi / Felelős Gasztrohős
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése