"A SozialMarie díjazottjai között van Magyarországról a lomtalanítást közös művészeti alkotásra felhasználó Szemétálmok, a Snétberger Zenei Tehetség Közhasznú Alapítvány Utolsókból elsők nevű programja és és a Szimpla kerti Háztáji Piac" - jelent meg a hír a HVG.hu-n. Ez nem csak komoly elismerés, és biztatás arra nézve, hogy folytassuk ezt a tevékenységet, de egy kis támogatással is jár! Íme a pályázati leírás, amivel sikerült bejutni a legjobbak közé - gyertek ezen a héten is a piacra vasárnap, reggel 9-től egészen délután 2-ig várunk Benneteket!
"A SozialMarie célja, hogy közkinccsé tegyen innovatív szociális ötleteket és megvalósult projekteket, és elősegítse az innovatív kezdeményezések közötti kapcsolatok építését. A kitüntetett projektek az új ötletek átvételére vagy folytatására inspirálhatnak másokat. A díj nem rászoruló szociális szervezeteknek adható támogatás, hanem innovatív kezdeményezések elismerése. A díjazottak szabadon döntik el, hogy mire használják fel a pénzdíjat." www.sozialmarie.org
A projekt háttere: A Szimplakerti Háztáji Piac a Szimpla Kert (SzimplaCity Kft.), illetve az Agri Kulti Kft. közös szervezésében valósul meg hétről hétre, jelenlegi formájában 2012. június 10-e óta minden vasárnap. A Szimpla Kert Budapest első romkocsmája, a Lonely Planet szavazásán a világ 3. legjobb bárjának választották – működésének kulcsa, hogy a vendéglátói tevékenységből származó bevételt minél sokszínűbb, a nagyközönség számára minden esetben ingyenesen igénybe vehető kulturális programokra forgatja vissza. Az Agri Kulti Kft.-t a Szimpla résztulajdonosa, Bertényi Gábor hozta létre – korábban egy hasonló profilú termelői piac céljából, amely Nagymaroson üzemelt. A piac elindításában még számos más, vidékfejlesztéssel, kistermelők érdekvédelmével foglalkozó szakmai szervezet segédkezett, az ELTE Humánökológia Tanszéke pedig a kutatási hátteret biztosította. A piac a Szimpla Kert épületében és kertjében, a VII. kerület, Kazinczy u. 14. alatt valósul meg minden héten. A projekt célkitűzése: A projekt elsődleges célja stabil, kis költségvonzatú értékesítési lehetőség nyújtása a magyarországi ős- és kistermelőknek, megbízható élelmiszervásárlási lehetőség és családi kulturális programlehetőség elsősorban a VII. kerületi lakosság számára, valamint a rövid élelmiszerláncok, a fenntartható kistermelői gazdálkodás szemléletének népszerűsítése. Az alapkoncepció az idő során számos elemmel gazdagodott: legfontosabb ezek közül az adománygyűjtés, mely két színtéren is megvalósul a piacon. Ezek közül az egyik a Budapest Bike Maffia önkéntesei által megvalósított élelmiszergyűjtés: a piac vásárlóinak élelmiszeradományait egy-egy, általában sok gyermekes családhoz szállítják ki kerékpárral a piacot követően. A másik a Közös Lábos, mely nyitott minden civil szervezet számára, ők pályázati úton nyerhetnek alkalmat, amikor a piacon kapható alapanyagokból a piac ideje alatt ebédet főznek, és ezt becsületkasszás rendszerben értékesítik.
Ez nem csak pénzadományt jelent a nyertes szervezetek számára, hanem lehetőséget tevékenységük megismertetésére a piaclátogatókkal, valamint a tapasztalatok szerint jó alkalom csapatépítésre is. A célunk az, hogy a piac ne csak bevásárlási lehetőséget, hanem kulturális családi programot is jelentsen az ide látogatók számára, ezért folyamatosan élőzene szól, ingyenes, kreatív foglalkozással egybekötött gyerekmegőrző működik, a Szimpla Kert belső tereit pedig úgy alakítjuk ki, hogy legyen lehetőség kávéházi hangulatban leülni, beszélgetni, esetleg elfogyasztani a beszerzett portékákat.
A szervezés menete: A hét közbeni, operatív teendőket általában két fő látja el, egyikük a SzimplaCity Kft., másikuk az Agri Kulti Kft. képviseletében. Ezek: az
árusok koordinálása, új árusok felvétele, ellenőrzése (családlátogatások), facebook oldal menedzselése, grafikai, nyomdai munkálatok koordinálása, sajtókapcsolatok, Közös Lábos pályázók koordinálása, főzés előkészítése, következő heti program kialakítása. A döntésekben, irányvonalak kialakításában részt vesz mind a SzimplaCity Kft., mind az Agri Kulti Kft. vezetősége is, a felmerülő témákat a szerdánként tartandó „piacmeetingen” vitatjuk meg. A vasárnapi lebonyolítás számos munkatárs részvételét igényli: a szervezőkön kívül nagy számban vannak jelen kétkezi segítők, akik reggel a tér átalakítását végzik, majd a ki- és bepakolásban segítenek az árusoknak, a napközben szokásosnál több pultos dolgozik a pultokban, a kapuban alvállalkozó biztonsági őrök számolják a forgalmat, és vigyáznak az élelmiszerbiztonsági szabályok miatt ilyenkor a Szimpla Kertből „kitiltott” kutyákra. A közösségi főzésben, a gyermekprogramok lebonyolításában és az információs munkában ilyenkor önkénteseink is segédkeznek.
árusok koordinálása, új árusok felvétele, ellenőrzése (családlátogatások), facebook oldal menedzselése, grafikai, nyomdai munkálatok koordinálása, sajtókapcsolatok, Közös Lábos pályázók koordinálása, főzés előkészítése, következő heti program kialakítása. A döntésekben, irányvonalak kialakításában részt vesz mind a SzimplaCity Kft., mind az Agri Kulti Kft. vezetősége is, a felmerülő témákat a szerdánként tartandó „piacmeetingen” vitatjuk meg. A vasárnapi lebonyolítás számos munkatárs részvételét igényli: a szervezőkön kívül nagy számban vannak jelen kétkezi segítők, akik reggel a tér átalakítását végzik, majd a ki- és bepakolásban segítenek az árusoknak, a napközben szokásosnál több pultos dolgozik a pultokban, a kapuban alvállalkozó biztonsági őrök számolják a forgalmat, és vigyáznak az élelmiszerbiztonsági szabályok miatt ilyenkor a Szimpla Kertből „kitiltott” kutyákra. A közösségi főzésben, a gyermekprogramok lebonyolításában és az információs munkában ilyenkor önkénteseink is segédkeznek.
A piac költségvetése: Célunk az, hogy a legkisebb, valóban csak háztáji léptékben gazdálkodó termelők ne kerüljenek versenyhátrányba nagyobb termelőkkel szemben, ezért a részvételi díj az árusok számára csupán jelképes, alkalmanként 1000 forint. Összehasonlításul: más fővárosi termelői piacok esetében ez az összeg 8000 és 30000 forint között mozog. A piacnak bevétele csupán ebből származik, valamint megjegyzendő, hogy az ebben az időszakban bonyolódó forgalom a Szimpla pultjaiban messze nem fedezi a piac alatti magas munkaerőigény, illetve a programok költségét. Ezeket egybevetve havonta kb. 250 000 forint kiadást jelent a SzimplaCity Kft.-nek a piac megszervezése, amiben még nincs benne a szervezéssel foglalkozó alkalmazottak bére. Ez azonban nem rossz menedzsment, hanem tudatos döntés, illetve a fentebb részletezett működési politika eredménye, a szervezőknek nem célja a piacszervezésből bevételre szert tenni. Mindezidáig nem kaptunk semmiféle állami-, önkormányzati- vagy egyéb támogatás, a költségviselő egyedül a SzimplaCity Kft.
A piac facebook-oldala
A Szimpla honlapja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése