2016. március 1., kedd

Bemutatkoznak a Kazinczy Connect Cafe civil szervezetei - 1. rész



A Kazinczy Connect Café azért jött létre, hogy a helyi civil szervezetek és az irántuk érdeklődők jobban megismerhessék egymást; az éppen futó projekteket, a terveket, az azokon dolgozókat, gondolkodásmódjukat, céljaikat. Elindítunk egy sorozatot, ahol magukat a szervezeteket, és azoknak hátterét mutatjuk be egy kicsit közelebbről rövid interjúk formájában.
Elsőként a Felelős Gasztrohős mutatkozik be; Varga Judit, az egyik alapítő mesélt nekünk a szervezetről:


Kérlek, mutasd be részletesen az alapítványt.



Közhasznú szervezetünk azzal a céllal jött létre, hogy elősegítse a társadalom tagjainak szemléletváltását, és felhívja figyelmüket a környezet védelmének fontosságára. A fenti célt olyan projektek megvalósításával kívánjuk elérni, amelyek a természetvédelem iránt kevésbé fogékony személyeknek is lehetőséget nyújtanak arra, hogy egy-egy egyszerű cselekedettel tegyenek a környezetükért.

Mikor alakult, és kik az alapítói a szervezetnek?

A Felelős Gasztrohős Alapítvány 2012-ben alakult, de a Kuratórium tagjai már 2009 óta dolgoztak együtt környezetvédelmi kezdeményezéseken, informális civil csoportként. Kuratóriumunkat környezetvédelmi jogász, környezetvédelmi IT tanácsadó, CSR menedzser, vendéglátó ipari és marketing szakértők alkotják. Munkánk társadalmi támogatottsága szerencsére egyre nagyobb, így számos önkéntessel dolgozunk együtt nap mint nap - amellett, hogy mi magunk sem kapunk fizetést a munkánkért. 

Mik az alapítvány főbb tevékenységei?

A Felelős Gasztrohős kezdeményezéssel elsődleges célunk az, hogy ráirányítsuk a lakosság figyelmét arra, hogy igenis számít, mi van a tányérunkon! Úgy gondoljuk, hogy tányérunkon több globális kihívás zsúfolódik össze, mint azt elsőre gondolnánk: a levesünk egyik “titkos” hozzávalója az élelmiszer-kilométer – vagyis, hogy mennyit utazik egy-egy alapanyag mielőtt az asztalunkra kerül – és persze az ezzel járó káros anyag kibocsátás. A főételünkben ott vannak az élelmiszertermeléssel járó társadalmi problémák, a vegyszerezés, a génmódosítás és a mezőgazdaság félelmetes mértékű vízhasználata. A félig megevett desszertünkön a hab pedig az az igazságtalanság, hogy bár még mindig közel 795 millió ember éhezik a Földön, a világon megtermelt élelmiszer több mint egyharmada a kukában köt ki… Ezek pedig mind-mind kapcsolódnak a helyi gazdasághoz, az emberek megélhetéséhez, és nem utolsó sorban a saját egészségünkhöz. Egyszóval azzal, hogy mit eszünk nem csak az emésztésünkre vagyunk hatással.
Konkrét akciókat is említs, kérlek!

A kezdeményezés keretében a lakosság számára fenntartható étkezéssel kapcsolatos kampányokat, rendezvényeket szervezünk, illetve gasztronómiához és környezetvédelemhez kapcsolódó kiállításokon, konferenciákon veszünk részt. 
2014-ben a Fogj kezet a termelővel! kampányunk során felkutattuk a vásárcsarnokokban a valódi termelőket, interjúkat és kisfilmeket készítünk velük. Mindezzel nemcsak arra szeretnénk buzdítani a lakosságot, hogy közvetlenül a termelőktől vásároljanak, hanem arra is, hogy ismerjék meg azt, akitől az ételüket veszik. 
Tavaly Gasztro Randit rendeztünk, ahol összehoztuk a termelőket a fenntartható vendéglátóhelyek képviselőivel, most pedig éppen a Télen termett táplálék kampányunk fut.

Mik a tervek hosszú távon?
Hosszútávon azt szeretnénk elérni, hogy a társadalomban megjelenjen az igény a felelős táplálkozásra, a szolgáltatói szektorban pedig az a tudás, amellyel ezeknek az igényeknek meg lehet felelni. Éppen ezért, a “kínálati” oldallal is együtt dolgozunk: felkutatjuk, és hálózatba szervezzük a hazai környezetbarát éttermeket. Tapasztalatainkról a Felelős Gasztrohős blogon számolunk be, a minősített Fenntartható Vendéglátóhelyek számára pedig összejöveteleket, közös kampányokat szervezünk.

Mik a kommunikációtok legfontosabb csatornái? 

Kommunikációnk a személyes kapcsolatteremtés mellett a közösségi média erejére támaszkodik, amelyen keresztül célcsoportunkat hatékonyan tudjuk bevonni és aktivitásra buzdítani. A facebook mellett fent vagyunk az instagram-on, a twitter-en, a pinterest-en és a foursquare-en is. Büszkék vagyunk rá, hogy a megszokott csatornák mellett úttörő módon, hazánkban elsőként szerveztünk Carrotmob-ot és miénk a legsikeresebb hazai Thunderclap akció is. Az elmúlt években elég sok kezdeményezés indult - közösségi kertek, ételmegosztó oldalak, termelői piacok -, ezek mind-mind segítik az élelmezéssel kapcsolatos tudatosság növelését. Mi pedig örülünk, hogy részesei lehetünk a felelős étkezési mozgalomnak!

fotók: Felelős Gasztrohős

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése